سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دو آزمندند که سیر نشوند . آن که علم آموزد ، و آن که مال اندوزد . [نهج البلاغه]
نُّورٌ عَلَى نُورٍ (یَهْدِی اللَّهُ لِنُورِهِ مَن یَشَاء)

بسم الله الرحمن الرحیم


 


      آیات 19 سوره آل عمران و 27 سوره نحل


إِنَّ الدِّینَ عِندَ اللّهِ الْإِسْلاَمُ وَمَا اخْتَلَفَ الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتَابَ إِلَّا مِن بَعْدِ مَا جَاءَهُمُ الْعِلْمُ بَغْیَاً بَیْنَهُمْ وَمَن یَکْفُرْ بِآیَاتِ اللّهِ فَإِنَّ اللّهَ سَرِیعُ الحِسَابِ (19)


در حقیقت دین نزد خدا همان اسلام است و کسانى که کتاب [آسمانى] به آنان داده شده با یکدیگر به اختلاف نپرداختند مگر پس از آنکه علم براى آنان [حاصل] آمد آن هم به سابقه حسدى که میان آنان وجود داشت و هر کس به آیات خدا کفر ورزد پس [بداند] که خدا زودشمار است (19)


ثُمَّ یَوْمَ الْقِیَامَةِ یُخْزِیهِمْ وَیَقُولُ أَیْنَ شُرَکَائِیَ الَّذِینَ کُنتُمْ تُشَاقُّونَ فِیهِمْ قَالَ الَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ إِنَّ الْخِزْیَ الْیَوْمَ وَالسُّوءَ


عَلَى الْکَافِرِینَ (27)


سپس روز قیامت آنان را رسوا مى‏کند و مى‏گوید کجایند آن شریکان من که در باره آنها [با پیامبران]مخالفت مى‏کردید


کسانى که به آنان علم داده شده است مى‏گویند در حقیقت امروز رسوایى و خوارى بر کافران است (27)


     


         واژگان سوره ها


خزی : خوار و ذلیل شد ، در بلا افتاد که بدان خوار شود ، رسوایی ، پشیمانی


شاق : عشق او را به معشوق مشتاق ساخت ، محکم


اوتوالعلم : صاحب علم


کافر : حق او را انکار کرد ، آنکه نعمت خدا را انکار کند


قام : ایستاد ، بر خاست


قسط : دادگری ، عدل ، داد ، ترازو


عزیز : نادره کم یاب ، نیرومند ، قوی ، ارجمند و گرامی


حکیم : صاحب حکمت ، دانا ، دانشمند


 


قرآن به آن جهت که در میان مردم داور و حاکم است و نیز بدان جهت که کلامی استوار و قوی است


 و در آن اختلافی وپریشانی نیست ، کتاب علم است


 


تاکید بر پسندیده بودن آ ئین اسلام نزد خود خداوند و گرفتن مهر تائید دقیقا مانند آیه (( الیوم اکملتم لکم دینکم ))


می باشد که خداوند رحمت ، دین کامل را به ما عطا کرده و بخشیده و بعد بسیار مهم است که بدانیم کسانی که با


دین مخالفت می کنند که خود اهل کتاب هستند یعنی دین قبل از پیامبر را دارا می باشند تاکید در آیه از همین باب 


است که بدانیم چرا بر این دین تاکید شده است و تقریبا ادیان قبل را منسوخ شده می داند و پیروان این ادیان را آگاه 


به انحراف خویش می شمارد و پا فشاری بر دین قبل و اعتقاد داشتن بر آن را از راه (( حسد )) بر دین خدا می داند و 


این نوع اعتقاد بر ادیان قبل را کفر بیان میکند و به کافران هشدار به محاسبه زود هنگام می دهد و در این هشدار اگر 


ما این جان و برزخ و قیامت را در یک امتداد بدانیم باید کفاره این گناه را در این جهان نیز بدهیم و یا اگر اعتقاد داشته 


داشته باشیم که (( زمان )) از نظر ما تقدم و تاخر دارد و برای خدا زمانی نمیشود متصور بود، پس جزای چنین کسانی 


که بعنوان کافر حطاب شده اند و دین و به تعبیری علم را می پوشانند در قیامتی که به زودی بر پا خواهد شد خواهند


دید پس در هر دو صورت آن کسانی که به جزای اعمال خویش می رسند همانا کافرانند چه در این دنیا و چه در آخرت


لازم است آنچه که ما را از دین و علم پاک باز می دارد و در آیه تاکید بر حسد شده است با ویژگیهای خود بشناسم .


در یک تعریف ساده از انسان حسود ( دقت کنیم ) باید گفت ، چقدر باید چشم و دل انسان حسود بسته باشد که در


شرایط عادی کودکانه و یا حتی احمقانه و بی اندیشه عمل نماید انسانی که اشرف مخلوقات است مخالفت آگانه از 


حقیقت دین داشته باشد ، و این کار ممکن است از ما نیز سر بزند .


آیا دقت در امر حسادت لازم نیست ؟؟ و مراقبت از نفس و روان هرکسی برایش امری واجب بشمار نمی رود ؟؟


تعابیر زیبای کتاب قرآن و هم چنین معصومین را در این باره بدانیم که صفتهای حسادت که مانع از رسیدن علم میشود


چه چیزهایی می تواند باشد ، ویژگیهایی که در صدی از آنها نیز در وجود ما اگر باشد محکی خواهد بود برای نرسیدن


به علم و این خود مقوله ای است قابل تامل .


 


        این ویژگیها عبارتند از :


1- نا رضایتی این افراد از نعمت های خداوندی، و برای رسیدن نعمتها به انسانها  مانع تراشی می کند  


2- روح چنین افرادی همیشه در قبضه امیال خویش است مانند زندانی است که از آن بیرون نتوان رفت


3- این حسادت بد ترین نوع بیماری است که صاحبش را تا حد مرگ پیش می برد


4- سر آمد همه ظلتها و بد خواهیها رفتار های زشت بوده و از انسان حسود آدمی بد بخت و قابل ترحم  می سازد 


5- صاحبش را در اقل زمان به مرگ می فرستد و از این بابت عادل است 


6- ثمره حسادت در دنیا باختن و از دست دادن دنیا و آخرت است 


7- بد بختی انسان حسود تا جایی است که از بین رفتن نعمتهای خود را از خودش نعمت می داند 


8- آتشی است که حسود خود در وجودش بر افروخته و در آن خواهد سوخت 


9- انسان حسود جانش بی قرار و اندوهش همیشگی است 


10- از همه کارهای خوب و بد اقسوس خورده و گناهش دو چندان می شود اقزایش گناه توسط حسادت 


11- حسادت ایمان انسان را می خورد و حسنات را یک به یک از بین می برد


 


در پایان سه ویژگی انسان حسود برای شناختن ، کمکی است برای مقابله صحیح با این صفت ،1- پشت


سر  افراد غیبت می کند 2- رو در رو تملق می گوید 3- از گرفتاری دیگران شاد می شود .  


 


 





  • کلمات کلیدی :
  • مرزلن ::: شنبه 87/3/4::: ساعت 8:35 صبح


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ